Saopštenje Nepotkupljivih povodom privođenja ispred Muzeja savremene umetnosti u Beogradu

Nepotkupljivi //

Umetnički performans ispred Muzeja savremene umetnosti u Beogradu, izveden 20. oktobra 2017, doveo je do hapšenja dvojice umetnika. Vladan Jeremić, član ArtLeaks-a i jedan od organizatora kulturnog događaja Salon Nepotkupljivih, i Uroš Jovanović, nezavisni umetnik i performer, uhapšeni su i odvedeni u policijsku stanicu zbog saslušanja. Policijski službenici su ih osumnjičili za „vređanje predsednika“, za šta su umetnici tvrdili da im nije bila namera. Državni tužilac je odlučio da ih oslobodi, posle nekoliko sati saslušanja.

Performans, deo programa Salona Nepotkupljivih, izveden je ispred muzeja. Posetioci i gosti koji su došli na otvaranje muzeja bili su pozivani da nose papirne maske koje podsećaju na lik predsednika Srbije, Aleksandra Vučića, pri čemu su im bili deljeni i leci na kojima je bila odštampana samo slika sendviča. Publika je uglavnom pozitivno reagovala na tu akciju, shvativši je kao vizuelnu metaforu strukturalne situacije u kojoj živi većina građana Srbije.

snedvic-crno-beloVlada Aleksandra Vučića, premijera Republike Srbije od 2014. i izabranog predsednika od aprila 2017. godine, zasnovala je svoju vlast na sistemu nepotizma, zastrašivanja, „kupovine“ pristalica dodeljivanjem radnih mesta i privilegija na osnovu partijskog članstva, blaćenja političkih protivnika i kontrole nad medijima. U isto vreme, njegovu vladavinu podržavaju mnogi desničarski lideri iz EU, SAD i Rusije, kao „faktor stabilnosti na Balkanu“. Sistem koji se mogao nazvati partokratijom stvorio je atmosferu u kojoj svaki kritički istup može da kolege okrene protiv vas i konačno ugrozi vaše radno mesto.

U takvim okolnostima, ne iznenađuje to što je privatno obezbeđenje, koje je kontrolisalo posetioce na ulazu u muzej, odmah reagovalo kada je uočilo slike sa predsednikovim likom i letke s nacrtanim sendvičima koje su neki nosili u svojim torbama. Posetioci, među kojima se našao i jedan gostujući kurator iz Danske, bili su tretirani na vrlo grub način i odmah prosleđeni policiji na legitimisanje. Vladan Jeremić, koji se umešao da bi objasnio kako je on jedan od organizatora umetničkog performansa koji koristi te rekvizite, bio je odmah uhapšen. Iako su kuratori muzeja i drugi radnici u kulturi, koji su prisustvovali tom događaju, pokušali da intervenišu i objasnili da je reč o poznatom umetniku iz Beograda, Vladan Jeremić je odveden u policijsku stanicu na saslušanje.

VU-TOTALITY_01.Still015

To da u Srbiji nije najmudrije ostaviti i najblaži utisak o posedovanju nekog kritičkog stava prema lideru zemlje, iskusio je oko pola sata kasnije i Uroš Jovanović, nezavisni umetnik i performer. Uhapšen je kada je pokušao da uđe u muzej sa fotografijom predsednika Srbija u zlatnom ramu, uz izjavu: „Vučić – najbolji umetnik.“ Pre nekoliko meseci, predsednikova slika zaista je bila aktuelna tema u medijima, kada su ministar odbrane Vulin i ministar obrazovanja Šarčević predložili da se njegov portret postavi u javne institucije i škole. Predlog je pozdravila i premijerka Srbije Brnabić, zato što, kako je rekla, treba osnažiti kult nacionalnih simbola Srbije.

Muzej savremene umetnosti u Beogradu poseduje dragocenu zbirku umetničkih dela iz XX veka iz ovog regiona. Zbog organizacionih poteškoća u procesu rekonstrukcije zdanja, muzej je bio zatvoren više od deset godina, što je skandalozna činjenica, čije potpuno objašnjenje vlasti i dalje duguju javnosti.

Sequence 01.Still013

S ponovnim otvaranjem muzeja, ta kulturna institucija ima potencijal da postane jedna od platformi za promociju progresivne slike Srbije u Evropi i svetu. Međutim, hapšenje dvojice umetnika u kontekstu njegovog svečanog otvaranja, makar samo zbog saslušanja, baca senku na čistu površinu političkog sistema zemlje, koji na papiru štiti građanska prava, manjine i slobodu govora. Gušenje kritike o stvarnim socijalnim, ekonomskim i kulturalnim posledicama politike koja deklarativno usvaja liberalne vrednosti, jeste taktički sračunat potez Nove desnice, koja pokušava da se uspostavi kao društveni mejnstrim i koja svoja uporišta gradi širom Evrope i SAD.

Integracija desničarskih političkih ciljeva sa nominalno liberalnim vrednostima, u Srbiji je postala očigledna i u kulturnoj strategiji zemlje koju je nedavno predložilo za raspravu Ministarstvo kulture Republike Srbije. Taj strateški dokument sadrži spisak kriterijuma koji definišu šta je to srpska kultura, u Srbiji i van nje. U skoro svakom detalju tog programa, integracijom liberalnih vrednosti (kulturna tolerancija, demokratija, itd.) se legitimiše nametanje vrlo problematičnog shvatanja srpske nacionalne kulture. Preliminarni dokument sadrži katalog preciznih kriterijuma ukorenjenih u folkloru, nacionalnim mitovima i nacionalnim stradanjima, koji su istorijski formirali srpski nacionalni identitet i koji treba odbraniti od globalizacije. S takvim programom, kulturna strategija teži da stvori nazadna i retradicionalizovana mišljenja kod populacije, dok ekonomske politike vlade podržavaju otvaranje tržišta za najprimitivnije investitore koji širom sveta tragaju za jeftinom radnom snagom i poreskim rajevima.

Unbribable07

Nepotkupljivi su umetnička inicijativa koja za cilj ima razbijanje zida javnog ćutanja o mentalnoj, psihološkoj i ekonomskoj represiji kojoj su izloženi mnogi građani Srbije u svom profesionalnom radu, naročito u oblastima kulture, medija i obrazovanja.

23. oktobra 2017.

Za Nepotkupljive:
Tony Maslić, Rena Raedle, Nikola Radivojević i Vladan Jeremić

https://theunbribables.wordpress.com
Nećemo kulturu klonova
https://www.youtube.com/watch?v=UESrULZnJYQ

Nećemo prodaju ljudi, zemlje, fabrika i kulture
https://www.youtube.com/watch?v=0VymdlOLmOI

Nećemo etno brendiranje nego kulturu za sve
https://www.youtube.com/watch?v=KTP4yJsBm7M

Leave a comment